Akidah
Imam Abu Abdillah Muhammad Bin Umar al-Hawwaariy al-Wahrani (751-843 hijrah)
Berkata as-Syeikh al-Allamah Muhammad bin Abi Fadhl Saied
bin Muhammad al-Tilimsani al-Maliki al-Asy’ari (wafat 901H) dai dalam kitabnya
(Raudha an-Nasriin fi Taa’rif bi al-Asy Yakh al-Arba’ah al-Mutaakhirin) ketika
memperkenalkan Imam Muhammad bin Umar al-Hawwariy:
“Beliau merupakan syeikh masyayikh, banyak ulama
mengakui keilmuan dan kehebatan beliau di dalam ilmu, yakni Sidi Muhammad bin
Umar bin Uthman bin Sab’in bin ‘Iyasyah bin ‘Ukasyah bin Sayyidinas bin
Khairinas al-Ghiyari al-Maghrawi atau lebih terkenal dengan al-Hawwariy semoga Allah
merahmati dan meredhai beliau dan memberkati kita semua dengan keberkatannya.”
Beginilah nasabnya yang aku dapati daripada tulisan warisnya yang mewarisi
maqam dan rahsianya dan ilmunya, Sidi Ibrahim at-Tazi.
Sidi Muhammad al-Hawwariy rahimahullah merupakan seorang
wali pada zamannya, dan merupakan guru kepada para guru khususnya di dalam ilmu
tasawwuf. Allah taala telah memberikan kepadanya pertolongan, dan ilmu serta
kewalian, dan mengangkatnya kepada darjat yang tinggi.
Beliau selesai menghafal al-quran pada umur 10 tahun,
kemudian mengabdikan diri di dalam menuntut ilmu dan beribadah kepada Allah.
Beliau mula menuntut ilmu di sebuah bandar di Bijaya, Algeria dibawah asuhan
dua orang syeikh iaitu; Syeikh Abdul Rahman al-Waghlisi[1] dan Syeikh Ahmad bin idris[2] dan beliau menetap disitu
selama beberapa tahun dengan penuh kesungguhan
di dalam menuntut ilmu. Dan beliau menghafal banyak kitab yang sangat
jarang orang lain menghafalnya.
Kemudian setelah beliau mempelajari kitab al-Mudawanah al-Barza’iyah
dan setelah sampai pada bab Soid, beliau bermusafir ke Fes, Maghribi.
Lalu beliau berguru di sana dengan Syeikh Musa al-Abdusi, dan al-faqih
al-mutakallim Ahmad al-Qabab dan menetap disana beberapa tahun dengan penuh
kesungguhan.
Ketika beliau di Fes, beliau menghabiskan hafalan kitab
al-Mudawanah dan pada ketika itu umur beliau 25 tahun, iaitu pada tahun 776
hijrah. Dan para pelajar di sana belajar membaca al-quran, kitab-kitab qawaid bahasa
arab, feqh dan mereka menceritakan bahawa mereka belum pernah melihat seorang
yang sangat alim sepertinya.
Dan pada tahun itu, beliau mengarang sebuah kitab syair
berjudul as-Sahwu[3]
pada menyatakan hukum bersuci dan solat. Dan beliau merupakan orang yang
mengumpulkan kitab pada menyatakan masalah bersuci dan solat, dan dipenuhi
dengan faedah dan keberkatan.
Setelah mendapat apa yang diingini daripada ilmu
pengetahuan, beliau ingin menyempurnakan rukun fardhu yang kelima iaitu haji,
lalu berliau bermusafir ke timur dan disana beliau bertemu dengan banyak
ulama-ulama besar yang terkenal. Dan beliau menyebutkan bahawa beliau pergi ke
Mesir dan tinggal disana beberapa lama dan belajar disana, kemudian meneruskan perjalanan
ke Mekah dan tinggal bersebelahan dengan masjidil haram dan masjidi nabawi
beberapa tahun. Setelah itu berliau pergi ke baitul maqdis untuk mendapatkan
kelebihan solat di ketiga-tiga masjid yang disebut di dalam hadis Nabi SAW dan
menziarahi para ulama di sana.
Setelah beliau pulang dari negeri-negeri di timur, beliau
singgah di madinah Wahran. Lalu menetap disana dan membina rumah. kemudian
beliau mengajar ilmu pengetahuan kepada penduduk disana dan mengajak mereka
kembali kepada Allah taala. Mereka mendapat manfaat daripada keberadaan beliau
disitu dan juga keberkatan dapat dirasai oleh mereka semua.
Beliau menyebut di dalam manzumahnya bahawa beliau menghafal
matan as-Syatibi, Alfiah dan banyak kitab-kitab yang mengandungi ilmu tentang
penulisan al-quran, nahu, bahasa, dan banyak memberikan fawaid di dalam
kalamnya tentang kitab ibn athiyyah di dalam tafsir dan tafsir al-kabir oleh
Fakhruddin ibnul khatib.
Beliau juga sangat dikenali dengan ketelitian beliau didalam
ilmu feqh dan permasalahannya. Beliau banyak memberikan fatwa khususnya di
dalam mazhab maliki serta banyak menghafal kitab yang jarang dihafal oleh orang.
Beliau juga sangat arif tentang masalah khilaf diantara mazhab lain. Ini ada
disebut di dalam kitabnya at-Tibyan. Beliau juga ada menyebut yang beliau
menghafal Risalah ibn Abi Zaid dan syarahnya yang ditulis oleh al-Qadhi Abdul Wahhab.
Beliau juga menghafal al-Mudawah atau nama lainnya at-Tahzib
dikarang oleh al-Barza’ie dan selesai pada tahun 776 hijrah. Beliau juga
menghafal kitab at-Talqin karangan al-Qadhi Abdul Wahhab, kitab Jami’ al-Ummahat
karangan Ibnul Hajib, dan syarah ibn Abdil Salam.
Walau bagaimanapun, dengan kedudukan beliau yang penuh
ilmiah dan darjat yang tinggi yang beliau dapati selama perjalanan ilmu ini,
daripada belajar dan mengajar, dan menulis kitab, beliau masih tidak redha
dengan ilmunya yakni tidak merasa puas dengan ilmunya dan sering kali mencela
diri sendiri agar tidak merasa sombong.
Dan tidak ada seorang pun pada zaman itu seseorang yang
begitu menjaga ibadah dan mujahadah dalam berpuasa dan bersolat, serta sabar di
dalam dakwah kepada Allah dan menjaga sunnah-sunnah kezuhudan lebih daripada
beliau.
Dan adalah majlis ilmu beliau itu majlis yang penuh dengan
rahmat, beliau banyak memberi peringatan kepada murid-muridnya dengan neraka
dan bentuk-bentuk azab dineraka yang telah Allah janjikan kepada orang yang
bermaksiat nanti. Oleh sebab itu hati-hati pada hadirin menjadi bergetar dan
merasa takut dan membuatkan mereka terus bertaubat dan menyesali dosa-dosa yang
lampau. Kadang-kadang beliau menceritakan keluasan rahmat Allah kepada orang
yang mengharapkannya, dan kecantikan ihsan Allah dan keampunanNya.
Setelah beberapa lama menuntut ilmu, ajal beliau semakin
mendekat, beliau banyak mengajar tentang berita gembira dan faedah-faedahnya,
dan menceritakan kemurahan rahmat Allah di dalam mengampunkan dosa, dan Allah
taala tidak akan mensia-siakan pahala orang yang berbuat kebajikan, kerana
tidaklah pada hari pertemuan nanti manusia menjadi sangat tamak kepada pahala
kebajikan dan kemurahan rahmat Allah.
Dan hati-hati para hadirin terkesan dengan ucapan beliau,
dan menjadi lembut dengan mauizahnya. Apabila ada orang kaya dan bangsawan yang
hadir, beliau banyak mengajak kembali kepada Allah dengan jalan takut dan
mengingatkan mereka dengan ayat2 seksaan dan azabNya yang pedih bagi mereka
yang melanggar hukumnya.
Apabila ada orang miskin dan fuqara’ yang hadir ke
majlisnya, beliau mengajak mereka kepada Allah dengan jalan sabar dan
mengingatkan mereka supaya berharap kepada Allah dengan penuh pengharapan dan
bersangka baik kepada Allah.
Apabila ada orang yang sihat dan pedagang hadir atau
bussinesman, beliau mengajak mereka bersyukur dan mengajak mereka mengeluarkan
zakat untuk menyucikan harta, dan menggalakkan mereka meninggalkan muamalat
yang syubhat dan bercampur dengan perkara yang haram serta mengajar mereka
untuk mencari yang halal.
Lalu ketika mereka semua bersurai dari majlis beliau, mereka
pulang dengan membawa kebaikan yang banyak dan nasihat-nasihat yang sangat
berguna.
Pun begitu, majlis pengajian beliau tidak sunyi daripada
perbincangan yang ilmiah, dengan penuh adab tanpa caci-maki sesiapapun. Dan
banyak penuntut ilmu dari Wahran dan Tilimsan dan lain-lain yang mencari jawapan
kepada permasalahan yang rumit yang tidak didapati dari para masyayikh lain,
mereka dapati jawapannya daripada syeikh Muhammad al-Hawwariy. Mereka datang
dengan banyak soalan yang sukar daripada pelbagai bidang ilmu, lalu syeikh
menjawab tanpa seberang keraguan dan penuh ringkas, menunjukkan kepada kemahiran
beliau di dalam perkara tersebut.
Beliau merupakan diantara orang yang diberikan kebolehan
oleh Allah dengan mudah mengingati apa yang dibacanya. Ketika di dalam
majlisnya, beliau tidak perlu merujuk kepada kitab-kitab besar kerana sudah
sedia mengingati kebanyakan ilmu baik di dalam bidang feqh, manasik, dan
sastera arab.
Beliau juga sangat menjaga akan status halal setiap perkara.
Beliau tidak akan makan atau melakukan sesuatu kecuali yakin dengan kehalalan
perkara tersebut. Kerana mencari yang halal itu ialah tapak kepada thoriqah ini,
dan begitulah Sunnah para ulama syariat dan hakikat kerana ia adalah tuntutan
agama islam ini.
Beliau juga terkenal dengan kealiman di dalam bidang tauhid.
Dan para syeikh tasawwuf melihat bahawa untuk sampai kepada hakikat amal dan
untuk sampai kepada maqam muroqabah itu perlu kepada ilmu tauhid. Antara kitab
yang dihafal dan difahami oleh Syeikh ialah kitab al-Irsyad fi Ulum al-‘I’tiqad
karangan Imam al-Haramain al-Juwaini. Beliau sangat mahir di dalam ilmu ini
sehinggakan kalau dibaca dihadapan pengarang kitab ini nescaya beliau akan
berkata: “kamu ini alim dengan makna-makna kitab ini, dan berupaya untuk
mengeluarkan usul-usul yang aku bina di dalam kitab ini dengan betul dan
sebenar.”
Beliau wafat pada waktu subuh hari sabtu 2 rabiul thani
tahun 843 hijrah ketika berumur 92 tahun. Rahimahullah taala.
Beliau mempunyai beberapan karangan dadalam bentuk nazhom dengan Bahasa yang mudah difahami orang awam. Antaranya ialah: at-Tanbih, as-Sahwu atau al-Muanasah, at-Tibyan, dan kitab akidah beliau Tabshirah as-Sail.
[1] (Syeikh Abu Zaid abdul Rahman bin ahmad
al-waghlisi al-bija’I, mufti bijaya, seorang faqih, alim, soleh. Wafat pada
tahun 786 hijrah. Beliau menulis al-muqoddimah yang masyhur, diantara ulama
yang mensyarahkannya ialah Syeikh ahmad zarruq al-fasi)
[2] As-Syeikh al-imam ahmad bin idris
al-bija’I, wafat pada tahun 760 hijrah. Seorang ulama besar di BIjaya pada
zamannya. Seorang yang wara’, zuhud mulia, imam, alim. Menulis taa’liq pada
kitab al-Buyu’ mukhtasor ibn al-hajib. Berguru dengan syeikh yahya ar-rahuni
dan ibn khaldun. Dan ibn arfah menaqal daripadanya di dalam mukhtasor fiqhnya.
[3]
Juga dinamakan al-Mu’anis, mengandungi 455 bait syair pada menyatakan hokum
toharah dan solat. Terdapat satu nuskah di perpustakaan negara Tunisia didalam
majmuk bernombor 9400
هذه المقالة عبارة عن ترجمة لكتاب عقيدة الإمام أبي عبد الله محمد بن عمر الهواري الوهراني حققها شيخنا نزار حمادي حفظه الله
No comments:
Post a Comment