Thursday, August 30, 2018

Catatan liqa bersama Dr Khalid Zahri 30 ogos 2018 di Royal Library, Rabat





إفشاء القواعد المذهبية والأقوال المرضية في إبطال النحلة الإغليسية التي ابتدعها الملحد بالأقطار المغربية لأبي حامد محمد العربي بن أحمد بردلة (ت.1133هـ/1720م)


Ada kisah yang menarik disebalik penulisan manuskrip setebal 11 folio ini. Manuskrip yang dikarang oleh Shaykh Abu Hamid Muhammad Al-Arabi Bin Ahmad Burdullah al-Fasi (w.1133h/1720m) pada tahun 1120 hijrah ini adalah bertujuan untuk memperihalkan kepada masyarakat tentang kesalahan fatwa yang diberikan oleh Ighlisi al-Murakushi kepada Sultan Alawi Moulay Ismail.

Ceritanya bermula apabila baginda ingin memperluaskan tanah jajahan baginda, akan tetapi baginda kekurangan askar untuk berperang. Lalu baginda meminta para ulama Ahli Al-Halli Wal Aqdi untuk memberikan fatwa kepada baginda dalam isu ini, adakah boleh mengambil orang islam dari Afrika sebagai hamba lalu dijadikan mereka sebagai askar perang.

Salah seorang ulama dari Marrakech bernama I’lili Al-Iglisi (Ighlisi: zalim) memberikan fatwa bahawa boleh untuk melakukan perkara tersebut, dan ini membuatkan sultan gembira. Manakala para fuqaha lain kesemuanya tidak bersetuju, kerana orang islam pada hukumnya tidak boleh dijadikan hamba kerana keislaman mereka.

Antara yang paling lantang bersuara ialah Shaykh Muhammad Al-Arabi Bin Ahmad Burdullah (w.1133h/1720m), seorang qadi dan ulama Qurawiyyin di Fes dengan menulis fatwa ini. Perkara ini membuatkan sultan murka lalu baginda menyuruh para pengawalnya memanggil Shaykh Burdullah untuk datang mengadap.

Kemudian para pengawalnya ini pun pergi ke Jami Qurawwin untuk memanggilnya. Pada ketika itu Shaykh Burdullah sedang mengajar di dalam sebuah majlis ilmu, lalu beliau berkata kepada mereka: “jikalau sultan mempunyai hajat denganku, maka dia harus datang ke sini kerana aku sedang mengajar”. Marah mendengar kata-kata tersebut, maka para pengawal terus menarik Shaykh Burdullah keluar dari Jami Qurawiyiin dan memukul beliau dengan teruk di pintu masjid sehinggalah beliau jatuh pengsan.

Setibanya di istana, Sultan memerintahkan Shaykh Burdullah dibawa mengadapnya lalu baginda merentap leher pakaian yang dipakai oleh Shaykh Burdullah sehingga berbekas dilehernya. Kemudiannya, baginda meminta supaya beliau menarik balik kata-katanya dan memberikan fatwa yang sebaliknya. Akan tetapi Shaykh Burdullah tetap dengan fatwanya itu. Maka Sultan Moulay Ismail kemudiannya memerintah supaya beliau dipenjarakan. Lalu dek kerana teruknya dibelasah oleh para pengawal sultan, lalu Shaykh Burdullah jatuh sakit dan akhirnya wafat di dalam penjara.

Rujukan:معلمة المغرب: 4/1148-1149. نشر المثاني: 5/1969؛ التقاط الدرر: 2/320-321؛


*************************************************

Perlu diketahui, pada zaman pemerintahan Dinasti Alawi, para sultan banyak membeli hamba yang berkulit hitam dari Afrika yang masih budak dengan tujuan untuk dijadikan askar perang seperti yang dilakukan oleh pemerintah Dinasti Ayyubiyun di Mesir. [Mereka membawa masuk hamba yang masih budak dari Eropah Timur (Bosnia, Serbia dan Balkan). Mereka ini dinamakan ‘mamluk’ (hamba berkulit putih) pada istilah orang zaman tersebut, manakala ‘abdu’ memberi makna hamba hitam khusus dari Afrika.] Mereka dibawa masuk dan diwajibkan menghafal al-Quran, mutun serta diajarkan ilmu-ilmu peperangan. Mereka juga tidak dibenarkan untuk bergaul dengan masyarakat setempat. Merekalah antara orang yang membina Qal’ah Ayyubiah di Mesir. Sehinggalah sampai ke suatu tahap dimana golongan Mamalik ini berjaya menggulingkan kerajaan dan mengambil alih tampuk pemerintahan seperti yang berlaku di Mesir.

Lalu di Maghribi ini, disebabkan terlalu banyak hamba (mereka ini dinamakan Tuargiyun), dan keadaan politik pada waktu tersebut menjadikan para umara yang akan dilantik untuk menjadi khalifah atau sultan itu adalah tergantung kepada budi bicara para tuargi. Jika para tuargi ini suka kepada dia, maka dialah yang akan menjadi sultan.

Lalu para umara ini saling berusaha untuk memuaskan hati tuargi dengan harapan mereka akan dipilih menjadi sultan. Peka dengan situasi politik ini, isteri kepada Moulay Ismail (setelah kematian suaminya, beliau memegang tampuk pemerintahan di Maghribi), membuat mesyuarat dengan para umara untuk menghilangkan kuasa puak tuargi ini sehinggalah sekarang. Disebabkan itu mereka tidak menyukai baginda lalu membunuhnya dengan meletakkan racun didalam makanannya.

Jika kita pergi melawat istana raja di Rabat, kita masih dapat lihat keturunan tuargi ini. Berkulit hitam, berkopiah tajam berwarna merah dan berjalabah putih. Sekarang mereka berkhidmat sebagai pembantu di dalam istana dan tidak mempunyai apa-apa pengaruh lagi.  

Istilah ‘Islamiyyun atau Baladiyyun atau Burdullah’ (disisi ulama Maghrib) ialah satu istilah yang diberikan kepada orang yahudi magharibah yang memeluk agama Islam. Sebagai contohnya seorang ulama besar Fes, Ahmad al-Mayyarah (mayer) yang mana datukkan ialah yahudi asli yang tinggal di Maghribi dan memeluk agama Islam.

Manakala istilah Islamiyyun atau Baladiyyun disisi ulama masyriq pula membawa erti mereka yang menegakkan akidah Ahli Sunnah dengan cara mutakallimin, seperti Asyairah, dan Muktazilah. Contohnya Imam Abul Hassan al-Asyari, menulis kitab Maqalat Islamiyyin.

gambar hiasan

No comments:

Post a Comment